Cataloged AutobiographyBERKENAAN SAYA
Hello. Saya adalah self-taught web designer yang banyak menghabiskan masa meneroka penggunaan CSS dan HTML. Blogging hanyalah hobi. Teruskan membaca..
The Readable Journal
MENEROKA ARTIKEL
Teroka artikel berhubung dengan tutorial, contoh dan penggunaan CSS dan HTML dalam web design di ruang ini. Web design menyeronokan. Ke tutorial...Klik sini
Astrolab Tool
KATEGORI ARTIKEL
Suatu sistem yang berfungsi untuk membantu menjelajahi topik-topik terkait dan menyenaraikan pelbagai sub-bahagian artikel...Klik sini



MEMBUANG ATAU MENGHILANGKAN NAVBAR
April 14, 2008
Posted by: Fauzie


Di bahagian atas semua template yang disediakan oleh Blogger terdapat NavBar yang berfungsi sebagai "search box" atau kotak carian www (worldwide website). NavBar ini boleh disorok atau dibuang jika anda tidak memerlukannya.

Untuk menghilangkannya apa yang anda perlu lakukan ialah memasukkan kod-kod CSS style definition seperti berikut ke dalam kod HTML template anda.

#navbar-iframe {
display: none ! important;
}

Log in ke Dashboard dan pilih Layout. Anda akan dibawa ke Template tab. Klik Edit HTML. Dalam seksyen Edit Template anda akan dapat lihat kod-kod HTML blog anda. Skrol ke bawah dan cari kod-kod seperti di bawah ini dan taipkan kod di atas ke dalamnya. Kod-kod yang berwarna merah adalah kod yang telah ditaip ke dalam HTML blog anda.

<: skin><:! [CDATA[/*

--------------------------------------------------------------------
Blogger Template Style
Name:
Designer:
URL:
Date:
Updated by:
------------------------------------------------------------------- */

#navbar-iframe {
display: none !
important;

}

/* Variable definitions
===============
<Variable name="mainBgColor" description="Main Background
Color"
Type=color" default="fff" value="#ffffff">
<Variable name="mainTextColor" description="Text Color"
type="color"
default="#333" value="#333333">
. . .


Preview dan jika NavBar anda sudah "hilang" dan anda berpuas hati klik save template.

Ada beberapa cara lagi untuk menghilangkan NavBar ini. Saya telah mencubanya tetapi tidak berjaya. Hanya cara yang diterangkan di atas sahaja nampanya ok.

Nota: Jika anda ingin mengembalikan semula NavBar ini, apa yang perlu anda lakukan ialah delete sahaja kod yang berwarna merah tersebut.